Jousto säästää yrittäjän aikaa ja on turvallinen maksuvaihtoehto
Puhelimia ja puhelintarvikkeita verkossa myyvä Luurinetti vaihtoi Jouston lasku- ja osamaksupalveluun vuonna 2012. Vahvan tunnistautumisen ansiosta verkkokauppahuijaukset eli väärällä henkilöllisyydellä ostosten tekeminen loppui eikä työntekijöiden aikaa kulu väärinkäytösten selvittelyyn. Jousto on helppo ja turvallinen maksuvaihtoehto eikä se ole aiheuttanut Luurinetille lisätöitä tai kustannuksia.
Vahva tunnistautuminen tuo turvaa asiakkaalle ja on kauppiaalle huoleton vaihtoehto
Luurinettiä pyöritetään pienillä resursseilla, joten on tärkeää, että työntekijät voivat keskittyä kauppansa pyörittämiseen eikä aikaa kulu muuhun. Lasku- ja osamaksupalvelun päivittäminen tuli Luurinetille ajankohtaiseksi, kun edellinen lasku- ja osamaksupalvelun tarjoaja ei edellyttänyt maksamisen yhteydessä vahvaa tunnistautumista. Tästä syystä ostokset oli mahdollista tilata laskulla esimerkiksi henkilötunnuksen avulla. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa verkkopankkitunnuksilla kirjautumista oston yhteydessä ostajan henkilöllisyyden varmistamiseksi. Puhelimet ovat helposti muutettavissa rahaksi, joten puhelimia tilattiin väärillä henkilöllisyystodistuksilla, mikä aiheutti Luurinetille säännöllisesti lisätöitä -ja kustannuksia. Työntekijöillä kului siis paljon aikaa väärinkäytösten selvittämiseen sekä esimerkiksi pakettien pysäyttämiseen postissa kesken lähetyksen.
”Jouston käyttöönoton jälkeen meillä ei ole ollut laskun tai osamaksun kanssa mitään ongelmia. Jousto ei käytännössä aiheuta meille mitään lisätöitä tai lisäkustannuksia. Se toimii kuin junan vessa,” kertoo yksi Luurinetin perustajista Kimi Koivumäki.
Jousto on kauppiaalle täysin kuluton
Toinen Jouston valintaan vaikuttanut asia on sen kuluttomuus, sillä se on maksutapana kauppiaalle täysin ilmainen lasku- ja osamaksuvaihtoehto. Vaikka transaktiokohtainen provisio maksutavasta voi tuntua verkkokauppiaasta pieneltä, kasvaa summa verkkokaupan volyymien noustessa ja voi olla merkittävä tulon menetys.
Kun vahvaa tunnistautumista ei vaadittu, väärillä henkilöllisyyksillä tehdyt tilaukset ja tilausten peruuttaminen ja pysäyttäminen kesken lähetyksen aiheuttivat kustannuksia. Vahvan tunnistautumisen ansiosta Luurinetin verkkokaupassa tehtyjen petosten määrä on pudonnut nollaan, joten kustannuksia pakettien pysäyttämisestä ja lähetysten keskeytymisestä ei enää synny.
”Koska Jousto ei maksa kauppiaalle mitään, en näe syytä miksi kukaan kauppias ei sitä ottaisi”, toteaa Koivumäki.
Lasku- ja osamaksu on hyvää asiakaspalvelua
Luurinetillä on valikoimissaan yli 11 000 tuotetta ja se pyrkii erottautumaan kilpailijoistaan laajan valikoimansa ansiosta. On hyvää asiakaspalvelua, että lähes jokaiseen saatavilla olevaan puhelinmalliin on tarjolla puhelinsuojia ja muita lisävarusteita. Myös useiden maksuvaihtoehtojen tarjoaminen verkkokaupassa nähdään hyvänä palveluna asiakkaalle. Luurinetissä asiakkaalla on kunkin tuotteen kohdalla nähtävillä myös kuukausikohtainen hinta, jotta hän voi puntaroida eri maksuvaihtoehtoja tuotteita selatessaan.
”Jos ostaa esimerkiksi 1000 euron puhelimen, niin aika harvalla meistä on varaa ostaa se käteisellä”, pohtii Koivumäki.
Kuluttajat, jotka esimerkiksi tilaavat ensimmäisiä kertoja verkosta tai uudesta verkkokaupasta saattavat valita laskun tai osamaksun, koska haluavat varmistaa, että tuote todella saapuu kotiin saakka ja on sitä mitä sen pitäisikin olla. Näin ollen lasku tuo ikään kuin turvaa asiakkaalle.
”Tänä päivänä asiakkaan täytyy saada maksaa verkkokauppaostoksensa hänen haluamallaan tavalla. Varmasti monta kauppaa olisi jäänyt tekemättä ilman Joustoa. Ihmiset myös tuppaavat suosimaan heille tuttuja maksutapoja”, päättää Koivumäki.