Miten valitsen lasku ja osamaksupalvelun verkkokauppaan?

lasku- ja osamaksu

Laskun ja osamaksun tarjoajia on useita.

Käytännössä varteenotettavia vaihtoehtoja Jouston lisäksi on muun muassa Klarna, Svea, Collector, Mash, AfterPay, Lindorff ja Avarda.

Ylätasolla kaikki tarjoavat saman palvelun, mahdollisuuden myydä verkkokaupassa riskittömästi laskulla ja osamaksulla. Laskuttaja kantaa riskin ja tilittää rahat kauppiaalle yleensä alle viikossa. Myös hinnoittelumallit ovat melko yhtenevät. Lasku ja osamaksu ovat yleensä kauppiaalle ilmaisia maksutapoja.

 

Jos tällä hetkellä maksat lasku- ja osamaksupalvelusta, niin kilpailutus kannattaa

Suurin ero maksupalveluiden välillä on se, että osa palveluista tarjotaan räätälöitynä. Eli lasku ja osamaksu tarjotaan myyjän omalla brändillä ja logolla. Toiset tarjoavat laskun ja osamaksun laskuttajan vakiintuneella brändillä.

Molemmissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolet. Jos laskut lähetetään verkkokaupan omalla brändillä, niin se tuo uuden tavan kohdata asiakas. Hyvin tehtynä, tapa mahdollistaa brändin vahvistamisen sekä jopa lisämyynnin. Jos laskut lähetetään laskuttajan brändillä, niin hyötyjä on useampia. Laskuttajan jo olemassa olevat asiakkaat tunnistavat maksutavan kaupassasi, ovat tyytyväisiä tutun maksutavan vaihtoehtoon ja parhaimmillaan ostavat enemmän.

Järkevä kauppias hyödyntää molemmista tavoista parhaat puolet ottamalla valikoimaan molemmat keinot. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että jos oma brändi on vahvempi kuin laskuttajan brändi, niin valitse molemmat. Muussa tapauksessa laskun brändääminen omiin nimiin ei välttämättä maksa vaivaa.

Erot asiakkaan tunnistamisessa

Toinen merkittävä ero palveluiden välillä on siinä, miten asiakas tunnistetaan. Osa tunnistaa asiakkaan muutamilla perustiedoilla tai henkilötunnuksella. Osa tekee vahvan sähköisen tunnistautumisen eli hyödyntää tupas-tunnistautumista tai mobiilivarmennetta.

On varmasti täysin selvää, että ostokonversio on yleensä parempi toimintamalleissa, joissa ei ole tupas-tunnistautumista. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus. Tietoturvan ja yksityisyydensuojan merkitys korostuu kokoajan enemmän.

Lasku ja osamaksu-palveluissa, joissa vahva tunnistautuminen tehdään, asiakkaan tiedot ovat faktisesti paremmin suojassa. Lisäksi pankit digitalisoivat tupas-tunnistautumista, jolloin tunnistautuminen onnistuu myös mobiilissa helposti ilman paperista avainlukulistaa.

Nämä tekijät vaikuttavat osaltaan siihen, että osa asiakkaista ei halua käyttää laskutuspalvelua, missä tietoturva on heikko. Digitaalinen tunnistautuminen taas kokoajan nostaa tunnistautumista käyttävien laskutuspalveluiden konversioita. Jälleen kauppiaan kannalta paras yhdistelmä on tarjota asiakkaalle molemmat vaihtoehdot, jos mahdollista. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Finanssivalvonnan ohjeistuksen mukaan vahva tunnistautuminen tulee pakolliseksi osaksi verkkomaksamista, jolloin tämä osaltaan tasapäistää lasku ja osamaksun tarjoajien toimintamalleja.

Mitä kannattaa muistaa maksutapaa valitessa?

Yhteenvetona voidaan todeta: Älä valitse maksutapaa asiakkaan puolesta, anna hänen tehdä valinta.

Asiakas suosii hänelle tuttua maksutapaa. Pahinta, mitä voit tehdä on miettiä ostamista oman ostokäyttäytymisen ja mieltymysten kautta. Jokainen asiakas on yksilö ja täten myös motiivit maksutavan valintaan ovat yksilöllisiä. Yksi haluaa turvallisuutta toinen helppoutta, kolmas tuttua ja turvallista.

Takaisin blogiin »